מסלול מעגלי ממרכז המבקרים
מאת ומעט אריאל הדרי

משך המסלול: כשלוש שעות
נקודת התחלה ונקודת הסיום: מרכז המבקרים במצודה הצלבנית
שירותים ציבוריים: מוזיאון "אוצרות בחומה", מרכז המבקרים, ח'אן אל עומדן, מסגד אל-ג'זאר, בית כנסת רמח"ל, שוק
מסעדות:  עודה, אבו-ג'ורג', פטולמאיס, אבו כריסטו, דוניאנא, אורי בורי, אכסניית האבירים
חניה: בשפע וללא תשלום בחפיר ליד שער היבשה או סמוך למעגל התנועה ברחוב ויצמן
נגישות לנכים: בינונית, יש קטעים חלופיים מתאימים.
מפה: ניתן להשיג בקופת מרכז המבקרים בשפות שונות
שילוט: אין שילוט בעברית לסמטאות העיר העתיקה. יש שילוט מכוון לאתרי התיירות העיקריים.
אתרים בתשלום: מוזיאון "אוצרות בחומה", המצודה הצלבנית, מנהרת הטמפלרים, החמאם הטורקי (מיצג אורקולי), מסגד אל ג'זאר.

מרכז המבקרים הוא נקודת יציאה נוחה (מפות, כרטיסים, שירותים) למסלול הטיול.
נתחיל באתרי מתחם המצודה הצלבנית ההוספיטלרית שנבנה ופעל במאות 13-12: נרד לאולם האסורים במפלס התחתון ונעלה חזרה באותן מדרגות אל אולמות האבירים, אשר שימשו לקליטת הצליינים שהגיעו לעכו  וכמחסנים. נעבור אל אולם האומנות המחולק לכשלושים מתחמי שינה  וממנו נצא אל החצר הפנימית ובה בורות מים וגרם המעלות שהוביל אל מגורי האצילים. נחצה את החצר צפונה ונגיע לשירותים הציבוריים, ממש ציבוריים ואחרי שהופתענו קצת נלך לפינה המרוחקת של החצר ונגיע לרפקטוריום המדהים ביופיו ששימש כחדר אוכל והתוועדות לראשי המסדר.
את המתחם נעזוב במינהרת-מילוט המתחילה כאן ויוצאת דרך הקריפטה – ששימשה כמרתף קבורה לראשי המסדר – אל הבזאר התורכי.  ביציאתנו מן הבזאר נפנה ימינה ונעבור מול פתחו של החמאם התורכי, בו ניתן לסייר ולצפות במיצג  נהדר אודות תולדותיה של עכו. בהמשך נעבור ליד נקודת הפריצה בקיר הדרומי של בית הכלא הבריטי אשר דרכה שוחררו אסירי המחתרות בשנת 1947. נפנה שוב ימינה ונחלוף ליד הסראיה – בית העיריה של התקופה העות'מאנית – וליד השער המעוצב שלה. עד מהרה נגיע לחזית מסגד אל-ג'זאר, שרצוי וניתן לבקר בו בין התפילות. נצא לרחוב ויצמן ונתקדם צפונה אל המדרגות העולות לחומה הצפונית. שתי חומות לפנינו: החומה הפנימית היא מימיו של דאהר אל-עומר שליט עכו בשנים 1775-1750. חומה זו מנעה את כיבוש העיר על ידי נפוליון באביב 1799 אך לא עמדה בפני פגזי הצי הבריטי שחזר וכבש את העיר מידי אברהים פחה המצרי בשנת  1840. החומה החיצונית, זו שאנו צועדים עליה, הוקמה על ידי אחמד אל ג'זאר, יורשו של דאהר אל-עומר, לאחר כשלון נפוליון. שלושה ממרכיבי החומה מושכים את העין: מוזיאון "אוצרות בחומה" המכיל אוספים נהדרים ומעוררי נוסטלגיה, החפיר העצום בצדה החיצוני של החומה וכן שער היבשה המבוצר היטב הסמוך למלון "עכוטל".
נחזור לרח' צלאח א-דין הנקרא על שמו של המצביא המוסלמי שכבש את עכו מידי הצלבנים בשנת 1187 למשך ארבע שנים בלבד. נפנה דרומה אל ח'אן שווארדה והרחבה הנאה שלו וממנו נדרים אל הסמטה הפונה אל כניסת המנזר הפרנציסקני. מכאן נצא אל השוק  ונצעד דרומה עד סופו. מערבית וקרוב לקצה השוק נמצא בית הכנסת ע"ש הרמח"ל בו נקבל הסבר תמציתי נהדר על הקבליסט הנודע. לאחר זאת נצעד אל כנסיית סנט ג'ורג' היוונית-אורתודוכסית ובמדת האפשר נבקר בבית הכומר מכניס האורחים. נמשיך אל מרכז הרובע של סוחרי גנואה שהתיישבו בעיר הנמל עכו בתקופה הצלבנית. עתה נלך דרומה, אל מפגש הרובעים בו נשקו זה לזה גבולות הרובע הג'נובזי, הפיזאני והטמפלרי. עם סמטת שבט אשר נגיע אל הכניסה המזרחית של מנהרת הטמפלרים המפורסמת. בתקופה הצלבנית היא חיברה בין הארמון הטמפלרי במערב העיר לבין הנמל במזרחה. ביציאתנו נבחין במתחם המוצף של אותו ארמון אשר נהרס  על ידי הכובש הממלוכי בשנת 1291 בימיה האחרונים של הממלכה הצלבנית.
מכאן מתחילה דרכנו חזרה אל נקודת ההתחלה. נעלה אל טיילת החומה הדרומית הצופה אל מפרץ עכו ובסופה נרד לכיוון הכניסה הקרובה למסעדת אבו-כריסטו המיתולוגית. הכניסה היא היא שער הים של עכו מן התקופה הטורקית. נתקדם אל ח'אן אל-עומדן הנהדר שבנה אל-ג'זאר ובחזיתו הצפונית יתגלה מגדל השעון שנבנה בשנת 1901 במלאת עשרים וחמש שנוים לשלטונו של השולטן העות'מאני עבדול חמיד ה־2. במרינה הסמוכה נצפה במגוון הפעילויות סביב הדיג והשיט, תיקון רשתות, טיפול בסירות, מיון דגים ועוד. מכאן נצעד צפונה לאורך חומת הים הסוגרת על המפרץ ממזרח ונגיע כעבור דרך קצרה אל המקום שכבר היינו בו, הכניסה למנזר הפרנציסקני. מכאן נצא שוב אל השוק אך זאת הפעם נפנה צפונה ונטייל בניחותא בקטע הצפוני שלו, עד ככר פרחי. הככר קרויה על שם חיים פרחי הבנקאי היהודי שהיה יועץ, איש סוד ו"מנהל העבודה" של אל-ג'זאר.
מן הככר נלך אל הכניסה המזרחית של השוק הלבן על חמש-עשרה הקשתות המוארות שלו הנמתחות לאורך רחוב צלאח א-דין. מן היציאה המערבית של שוק זה נחזור אל מרכז המבקרים.