בתוך השבכה הירוקה יש תיבה ובה שמורה שערה מזקנו של מוחמד(היכנס להרפתקת צילום: "מבט ממרומי הצריח")
בניית מסגד זה, מן הגדולים בארץ ישראל, הושלמה בשנת 1196 להיג'רה (1781) ככתוב בטבלת השיש שמעל שער הכניסה. המסגד נקרא על שם אחמד אל-ג'זאר, שהיה הפחה (שליט עות'מאני) של עכו בשנים 1775 עד 1804. הוא תכנן את המסגד ופיקח על בנייתו. בוואקפיית אל-ג'זאר נקרא המסגד "אל-אנואר" כלומר מסגד האורות. בעבר היה שמו "המסגד הלבן" על שום כיפתו הלבנה שבינתיים נצבעה ירוק.
חלקים רבים במסגד ובחצרו בנויים אבני שיש וגרניט שמקורן בחורבות קיסריה ועתלית הרומיות.

מסגד אל-ג'זאר בעכוצריח המסגד הוא הגבוה והנישא מכל צריחי מסגדי העיר. מתחם המסגד כולל מספר גדול של מרכיבים: בריכת טהרה מעוצבת, הניצבת במרכז החצר; מאגר מים תת-קרקעי ושני בורות מים היורדים אליו; מבנה הקבורה של אל-ג'זאר ושל סולימאן יורשו, הנמצא ממערב לכניסת המסגד; כ-50 חדרים עטורי כיפות לבנות, הסוגרים על החצר ממזרח, מדרום וממערב. מהם ששימשו כמדרסה (בית ספר ללימודי דת האיסלם), מהם כחדרי מגורים לעולי רגל ולעובדי המסגד, ומאוחר יותר היוו משכן לבית הדין השרעי בעכו ולספריית המסגד. עוד נמצא בחצר שעון השמש אשר נבנה בשנת 1786 ושימש לקביעת זמני התפילה.

בתוך המסגד בתא המסורג הירוק, הנמצא בצד המערבי-דרומי ולמעלה, נמצאת תיבה ובה, על פי המסורת, שמורה שערה מזקנו של מוחמד. במועד "לילת אל קאדר" – 27 יום לרמאדן, האימאם מוריד את המיכל ובו השערה ועובר בין המתפללים הנוהגים לנשק חפץ זה.
על קירות המסגד וכיפתו מופיעים פסוקים מן הקוראן.
ליד מדרגות הכניסה אל מתחם המסגד נבנה סביל מפואר, המוקף כיום בסורגים ואינו בשימוש.
פנים המסגד                                              
Credit: Zoran Strajin

וכך מתואר בוואקפיית אל-ג'זאר:

מסגד אל ג'זאר 1839"…הבנוי בכל היופי שבאמנות והמכיל את היופי שבעדינות. מעל המנבר שלו יש כיפה עגולה עשויה בצורה גיאומטרית והיא מאירה את הלבבות, לפניה בצד צפון ארבעה טרקלינים עם חמש כיפות, האמצעית מהן קטנה, ומדרום למסגד וגם ממערב וממזרח לו יש גנים נטועים עצי פרחים שונים ומסביב לרחבה שלו יש טרקלינים עגולים בנויים על עמודים, מבפנים של הטרקלינים יש חדרים, חמישים חדרים במספר. למסגד זה יש שלושה שערים עם מפתן מבפנים, ובאמצע הרחבה יש שדרואן (בריכת טהרה) מים זכים להרוות צמא העוברים ולרחצת המתפללים ולטהרת גופי האנשים. מסגד זה מכיל בית ספר לפי הוראת המקדיש והוא מקדיש אותו ללימודי הדת עם ספרים בחינם אשר הכיל ממדעים זרים וספרים שונים קבועים ללימודי השפה והחדיש והפירושים של השפה והלוגיקה והדקדוק והפירושים הגדולים, ועוד ספרים שונים של ארבעת האימאמים. מסגד זה מכיל מאגר מים תת-קרקעי ענקי אשר הוכן למי הגשמים..".

משמאל: הדפס  על פי צילום של הצרפתי גופיל-פסקה 1839. בניית הצריח טרם הושלמה. מבט מכיוון דרום-מזרח.
ומהיכן הנברשת המפוארת המשתלשלת ממרומי כיפת המסגד? לחץ וחפש התשובה  
זמני התפילה

השעון האלקטרוני כולל ציוני זמן אלה, מלמעלה למטה: השעה, התאריך לפי לוח השנה האזרחי, מועד תפילת השכמה, זמן הזריחה, מועדי ארבע התפילות היומיות הנוספות. מימין למועדי התפילות מופיע ציון הדקות החולפות מרגע תחילת קריאות המואזין ועד תחילת התפילה במסגד.

פנים מסגד ג'זאר בעכו
 
תמונה בשחור/לבן
מאוסף ערי גלס, 1964

 


המחרב במרכז התמונה, המנבר מימין וברומו האימאם נושא דרשה