מבוא

1. הטורקים הסלג'וקים כבשו אט אט את ארץ הקודש ומנעו מעולי הרגל הנוצריים את הגישה אל המקומות הקדושים.

2. באירופה גברו והלכו הסכסוכים הפנימיים בין ובתוך הכנסיות הנוצריות, ובמיוחד בין המעמדות שיצר הפיאודליזם.

3. התפשטה והלכה ההכרה, כי  על מנת להיחשב נוצרי הגון, יש להגיע אל ארץ הקודש, לפקוד את כל האתרים והמקומות בהם ביקר ושהה ישו, ולהזדהות עם סבלותיו.

4. התרחשה התפשטות נמרצת של הנצרות אל קהילות במרכז אירופה ובסקנדינביה.

5. הרקונקוויסטה (הכיבוש מחדש) של מחוזות בחצי האי-האיברי, שנשלטו על ידי המוסלמים.

 על רקע זה צמחו באירופה ישויות של ערי-מדינה, גילדות של סוחרים ומסדרים צבאיים וצבאיים-למחצה, והחלה תקופה של מסעות-מלחמה וכיבושים בכל רחבי אירופה, ובשיאם מסעי הצלב לארץ הקודש.

עכו ומסעי הצלב

מסע הצלב הראשון – בשנת 1102 בלדווין הראשון נכשל בניסיונו לכבוש את עכו מצד היבשה. לאחר שנתיים ובסיוע ציי גנואה, וונציה ופיזה הוא מצליח לכבוש את העיר בשנת 1104.

מסע הצלב השני – בשנים 1149-1147 מתנהל מסע צלב כנגד ערים ואזורים הסמוכים לארץ הקודש. בעכו נערך כינוס חשוב ובו משתתפים לואי השביעי מלך צרפת, הנער בלדווין השלישי מלך ממלכת ירושלים הצלבנית  וקונרד השלישי קיסר האימפריה הרומית הקדושה. מטרת הכינוס: הכנות לכיבוש דמשק.

מסע הצלב השלישי – בשנת 1187 הממלכה הצלבנית, לרבות ירושלים, נכבשת על ידי צלאח א-דין המוסלמי. המלך הצלבני גי דה ליזיניאן נשבה ונאסר בדמשק. בשנת 1188 דה ליזיניאן משוחרר, ובקיץ אותה שנה חוזר ומנסה לכבוש את עכו. רק באביב וקיץ 1191 הגיע לעזרתו מסע צלב מאירופה, בראשות פיליפ אוגוסטוס מצרפת והמלך ריצ'ארד לב-ארי מאנגלייה. עכו נכבשת וחוזרת לידי הנוצרים, אך ירושלים נשארת תחת שלטון המוסלמים. על כן, מסדרים נוצריים רבים מעבירים את מרכזיהם הדתיים-מנהליים אל עכו, שהופכת להיות בירת ממלכת ירושלים הצלבנית.

מסע הצלב הרביעי – בשנת 1204-1202 יוצא מסע צלב במטרה לכבוש את ירושלים. ואולם הכח העיקרי, הונציאנים, מסיטים את מטרת המסע, ומסלול המסע לעבר קונסטנטינופול, העומדת במרכז הכנסייה המזרחית. לעכו מגיעים מעט מאוד צלבנים בתקווה, שלא הצליחה, לגייס את העיר למאבק כנגד המוסלמים בסוריה.